Tämä kirja syntyi varhaiskasvatuksen arkeen vastaukseksi varhaiseen, hyvin rakennettuun pedagogiseen tukeen.
Kirja on työkalupakki arkeen alle kouluikäisten kanssa. Sen äärellä voit innostua neurokirjon lasten tuen keinoista. Kansien välissä on mahdollisimman paljon tietoa, joka on tärkeää, kun kohtaat työssäsi neurokirjon lapsia.
Ensimmäiset vuodet varhaiskasvatuksessa rakentavat voimakkaasti lapsen minäkuvaa, itsetuntoa ja käsitystä itsestä ihmisenä ja oppijana. Se, miten lapsi kohdataan ja nähdään näinä vuosina, vaikuttaa hänen koko myöhempään elämäänsä.
Haluamme rakentaa yhdessä kanssasi arjen, joka tukee lasta parhaalla mahdollisella tavalla. Pedagogisesti laadukkaan arjen rakentaminen ei ole vain varhaiskasvatuksen erityisopettajien tehtävä, vaan siihen tarvitaan meistä jokaista. Millä nimikkeellä ikinä työskenteletkään, juuri sinä olet arjessa lapsen merkittävä tuki. Haluamme tämän kirjan sivuilla vahvistaa ja kannustaa sinua laadukkaan pedagogisen tuen rakentamiseen.
Ote kirjasta
Neurokirjon piirteet voivat tuoda arkeen monenlaista haastetta. Siksi on oleellista tunnistaa neurokirjon piirteet varhain ja tukea lasta arjessa myönteisin keinoin. Pienetkin onnistumiset kasvattavat lapsen luottamusta omiin taitoihinsa, motivoivat uuden oppimiseen ja tuovat lapsen yksilöllisiä vahvuuksia esiin.
Teos tarjoaa varhaiskasvatuksen ammattilaisille työkalupakin, jonka avulla voi löytää ratkaisut neurokirjon lapsen kohtaamiseen ja tukemiseen varhaiskasvatuksessa. Esitellyt toimintamallit hyödyttävät aivan kaikkia lapsia. Kirjassa käsitellään myös toimivaa yhteistyötä vanhempien ja kuntoutusalan ammattilaisten kanssa.
Kirjan teemoja:
✭ Neurokirjon ilmenemismuodot
✭ Lapsen vahvuudet
✭ Tietoinen työote ja neurovahvistava lähestymistapa
✭ Tarkoituksenmukaisen, pedagogisen ja rakenteellisen tuen suunnittelu ja toteutus
✭ Pedagoginen työkalupakki
✭ Mitä kaikkia keinoja voimme käyttää rakentaessamme laadukasta tukea neurokirjon lapsille varhaiskasvatuksessa?
✭ ABC-malli
✭ Lapsen säätelytaitojen tukeminen
✭ Vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön kulmakiviä
✭ Kasvatususkomukset: mitä lapset herättävät meissä ja miksi?
✭ Toimiva yhteistyö varhaiskasvatuksen arjessa työskentelevien kuntoutusalan toimijoiden kanssa
Salla Hewitt kirjoittaa:
Kun Maria tuon ensimmäisen tapaamisemme päätteeksi kysyi, kirjoitettaisiinko yhdessä kirja, olin heti valmis tarttumaan tähän tärkeään tehtävään.
Kirjassamme yhdistyvät Marian vahva asiantuntemus erityispedagogiikasta ja käyttäytymisterapiasta sekä minun osaamiseni neurovahvistavasta lähestymistavasta neurokirjon lasten hyvinvoinnin tukemisessa.
Uskon, että nämä näkökulmat yhdistämällä voimme tarjota uusia, ajankohtaisia näkökulmia varhaiskasvatuksen kehittyvälle kentälle.
Vankan tietopohjan lisäksi kirjamme perustuu ennen kaikkea neuromoninaisuuden vaalimiseen, lapsen puolella olemiseen sekä lämpöön ja ymmärrykseen, jolla lapsia kohtaamme. Toivon, että Neurokirjon lapsi varhaiskasvatuksessa vahvistaa kasvattajien osaamista ja rohkeutta rakentaa varhaiskasvatukseen yhdenvertaista, neurokirjoystävällistä toimintakulttuuria, jossa jokainen lapsi saa kasvaa omaksi itsekseen.
Maria Matilainen on kognitiivisen käyttäytymisterapian lasten ja nuorten psykoterapeutti, KM, erityisopettaja ja ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja. Hän työskentelee lasten ja nuorten parissa käyttäytymisterapian ja erityisopetuksen kentällä ja kouluttaa ammattilaisia samoista teemoista. Mariaa innostaa uusien keinojen keksiminen arjen haasteiden ylittämiseen. Maria uskoo positiivisen ja tietoisen työotteen voimaan.
Salla Hewitt on sosionomipohjainen neurokirjon asiantuntija ja neurovahvistavan lähestymistavan puolestapuhuja. Sallan ymmärrys ja syvä kiinnostus neurokirjon teemoihin kumpuaa hänen omasta autismistaan ja erityisesti äitiydestä sekä neuromoninaisten perheiden kanssa työskentelystä. Hänellä on 20 vuoden työkokemus neurokirjon lapsiperheiden rinnalla kulkemisesta ja lähityöntekijöiden ohjaamisesta autismikuntoutuksen kentällä. Sallan erityisosaamista on haastavien tilanteiden ennaltaehkäiseminen ja selvittäminen neurokirjon lapsia kunnioittavalla tavalla. Lisäksi hän kouluttaa ja konsultoi ammattilaisia muun muassa neurokirjoystävällisten toimintatapojen ja -ympäristöjen luomisesta. Neurokirjon lasten hyvinvointi on Sallalle sydämen asia, ja hän haluaa rohkaista ammattilaisia tekemään joka päivä konkreettisia tekoja neurokirjon lasten yhdenvertaisuuden ja toimintakulttuurimme esteettömyyden eteen.
Kirjan aiheesta on luvassa koulutusta! Marian ja Sallan vetämä Neurokirjon lapsi varhaiskasvatuksessa -koulutus järjestetään 14.11.2024 Zoomissa. Lue lisää täällä.