Haluatko tiedon uusimmista hyvinvointikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.
Tarinan voima opetuksessa
Klikkaa kuvaa avataksesi se suurempana
HINTA 39,90 €
JÄSENELLE 33,90 €
Ostoskorissa 0 kpl
  • 1. painos, 2020
  • ISBN 978-952-370-003-1
  • Nidottu, 247 sivua
  • Tilausnumero 1000-7407-5

Maiju Kinossalo

Tarinan voima opetuksessa

Mikä saa oppilaan kiinnostumaan oppimisesta, syventymään aiheeseen ja muistamaan sen vuosienkin kuluttua?

Tarinallisuus ei ole lisä opetukseen, se voi olla koko sen sydän.


Tarinan voima opetuksessa on pysäyttävä ja innostava teos, joka yhdistää tutkimukseen pohjaavan tiedon ja käytännön opetustyön oivallukset.

Kirja näyttää, kuinka tarinallisuus ei ole vain satuja tai viihdettä, vaan yksi ihmisen syvimmistä tavoista ymmärtää maailmaa ja oppia.

Kirjan ytimessä on ajatus:
Ihminen on kertova olento. Jokainen oppilas on tarina joka tarvitsee tarinoita, joiden kautta rakentaa käsitystään itsestään, maailmastaan ja paikastaan siinä.

Tarinoiden voima piilee siinä, että niiden avulla ymmärrämme ja muotoilemme koettua elämää sekä pohdimme mahdollisia tulevaisuudenkuvia. Tarinallinen tapa oppia ja opettaa tietopainotteisia sisältöjä auttaa muotoilemaan niitä merkityksellisiksi kokonaisuuksiksi ja luo syvempiä suhteita opittaviin asioihin.

Tämä kirja kertoo, miten kokonaisvaltainen voima tarinallisuus on. Pedagogisesti tarinallisuudella on useita oppimista edistäviä tekijöitä. Kirja tarttuu niihin tutkimusperusteisesti mutta käytännönläheisesti ja osoittaa, miten tarinan voimaa voi hyödyntää omassa opetuksessa. Jokainen meistä omaksuu tarinoiden avulla uusia asioita.

Tästä kirjasta saat...


• Monitieteisen ymmärryksen siitä, miten tarinallisuus liittyy oppimiseen, vuorovaikutukseen ja identiteettiin
• Konkreettisia pedagogisia työkaluja, joilla tarinallisuutta voi hyödyntää eri oppiaineissa ja eri-ikäisten kanssa
• Kriittisen näkökulman nyky-yhteiskunnan tarinavyöryyn: kuinka opettaa lapsille ja nuorille erottelukykyä, medialukutaitoa ja kykyä sanoittaa omaa elämää
• Inspiraatiota ja samaistuttavuutta: kirjoittaja jakaa omia tarinoitaan ja kokemuksiaan opettajana, tutkijana ja äitinä tavalla, joka kuljettaa lukijaa syvältä kohti arjen opetustilanteita.

Nuoret ja lapset etsivät yhä useammin vastausta kysymykseen “kuka minä olen?” maailmassa, jossa tarinat valuvat tauotta ympäriltä usein ristiriitaisin, kaupallisin tai jopa haitallisin motiivein.

Ihminen on synnynnäisesti tarinallinen olento, joka elää ja muotoilee tarinoita joka päivä. Samalla ihminen etsii vastauksia identiteettiinsä eli siihen, kuka olen ja mitä kaikkea minusta voi tulla. Tarinallinen pedagogia tukee lapsen ja nuoren kykyjä oppia ja rakentaa identiteettiä, mikä on eräs kasvun ja kasvatuksen keskeisimmistä tavoitteista. Sitä voi opetuksessa käyttää paitsi eri oppiaineissa myös moni­alaisissa oppimiskokonaisuuksissa.

Tutkimukset osoittavat, että identiteetin rakentamisen taidot ja tarinallistamisen kyvyt ovat suoraan yhteydessä oppimismotivaatioon, hyvinvointiin ja elämänhallintaan.

Maiju Kinossalo on lasten ja nuorten elämäntarinoista kiinnostunut kehittävä, kokeileva ja tutkiva pedagogi. Hän on työskennellyt perusopetuksen alalla niin tutkimushankkeissa kuin opettajana ja kouluttanut opettajaksi opiskelevia. Keskeisimmän lähestymistavan kaikkeen kasvatukseen ja opetukseen hän löytää tarinallisesta pedagogiasta.

  • 1. painos, 2020
  • ISBN 978-952-370-003-1
  • Nidottu, 247 sivua
  • Tilausnumero 1000-7407-5

Auta muita tekemään ostopäätös ja arvioi tuote!

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.